Olcsóbb internetes vevőszerzés 1.rész
Kendőzetlenül az e-kereskedelem költségeiről! Sorozatunk első részében megvizsgáljuk, hogy mennyi pénzünkbe kerül (akár közvetve is) egy vevő megszerzése, és hogyan lehet ezt az összeget csökkenteni? Ha Önnek is egy korlátozott költségvetéssel bíró kisvállalkozása van, és ezért szeretné pénzéből és idejéből kihozni a maximumot, akkor jó helyen jár. E cikksorozat első részében bemutatom, hogy milyen költségei vannak egy webáruháznak, és hogyan lehet egy vevő megszerzésének a költségeit drasztikusan csökkenteni. A második részben kiderül hogyan tudunk legolcsóbban és leghatékonyabban vevőket szerezni webáruházunkra, illetve hogyan tudjuk az egyes marketing eszközök hatékonyságát növelni. És végül a cikksorozat harmadik részében bemutatom, hogyan lehet magasabb áron értékesíteni webáruházunkban, hogyan tudunk magasabb profitot érvényesíteni árainkban anélkül, hogy ez a forgalom csökkenéséhez vezetne. A kiadások számbavételeMilyen költségei vannak egyáltalán egy webáruháznak? Adottak ugye az indítás költségei: a szükséges infrastruktúra kialakítása, a webáruház elkészítésére fordított pénz és idő, a partnerekkel való kapcsolatfelvétel, esetenként a cégalapítás költségei – ezeket nevezzük fix költségeknek. Továbbá a hozzáértők tudják, hogy egy webáruház az elindítása után sincs ingyen: a havi tárhelybérlés díján kívül egy webáruháznak bizony számos kiadással kell szembenéznie. Ezek nagy része teljesen nyilvánvaló: egy élő webáruházzal foglalkozni kell, az idő pedig pénz, akár saját időnket, akár alkalmazottainkét fordítjuk rá. Valamint egy webáruháznak látogatókra van szüksége, őket pedig marketinggel tudunk szerezni – azaz egy webáruháznak marketing költségei is vannak (természetesen nem kötelező, de az eredményességhez elengedhetetlen). Hol spóroljunk?Adott a kérdés, hogy hol érdemes spórolni, milyen költségeket lehet illetve érdemes lefaragni. Egyik visszatérő témaköre ügyfeleimnek a webáruház ár-minőség kérdése. Sokan feltették már a kérdést, hogy megéri-e kiadni több százezer forintot egy egyedi, minőségi webáruházra, vagy válasszanak inkább egy olcsó, ámde minőségben és képességekben szerényebb megoldást. Erre a válasz rendkívül egyszerű, és épp ezért meglepőnek is tartom, hogy az üzleti világban elég jól érvényesülő és kiigazodó emberek milyen furcsa gondolatmenettel közelítik meg a kérdést. Egy befektetés hasznossága (egy webáruház elkészítésére és üzemeltetésére fordított pénz és idő is befektetés) általánosságban annak megtérülésével mérhető: egységnyi befektetett forint hány egység bevételt eredményez. Egy webáruház nyelvére fordítva: az a webáruház az eredményesebb, mely ugyanannyi költség mellett nagyobb bevételt eredményez, azaz az eladó nagyobb profitot tud érvényesíteni. Ez két módon érhető el:
Mennyibe kerül egy vevő?És itt térünk rá az egyik legfontosabb kérdésre, hogy mennyi pénzbe is kerül egy vevő? A személetesség kedvéért a kérdést egy gyakorlati példán keresztül közelítjük meg. Tegyük fel, hogy egy frissen indított elektronikai eszközöket áruló webáruház fizetett keresőhirdetésekkel szerzi elsősorban a látogatóit, hirdetve számos kulcsszóra. Ezen keresőhirdetések átlagos költsége esetében 40 Ft, azaz átlagosan 40 Ft-ba kerül számára egy látogató. Itt jön a „trükkös” rész, amin áll vagy bukik egy bolt sikeressége: hányan fognak vásárolni ezen látogatókból – ezen arány szemléltetésére a konverziós ráta szolgál, amely azt mutatja, hogy 100 látogatóból hányan fognak ténylegesen vásárolni (hányan „konvertálódnak” látogatóból vevővé). Egy 2 százalékos ráta, azaz 100 látogatóból 2 tényleges vásárló már jónak mondható. Esetünkben ez azt jelenti, hogy minden 50. látogató fog pénzt költeni. De mivel egy látogató 40 Ft-ba, egy vevő már 40*50, azaz 2000 forintba kerül! Mint látható, ez az összeg nagy mértékben függ a konverziós rátától. Így 1%-os konverziós ráta mellett már 4000 Ft-ba, 0.5%-nál pedig 8000 Ft-ba kerülne egy vevő. De ami a legfontosabb: bármilyen hatékonyságú is legyen a használt marketing eszköz, bármilyen jól kivitelezett legyen a marketing kampány, dupla akkora konverziós ráta mellett fele annyiba kerül majd számunkra egy vevő! Azaz egy vevő megszerzésének költségét a töredékére lehet csökkenteni egy hatékonyabb oldallal. Így ha veszünk egy webáruházat, melynek átlagosan 10 Forintjába kerül a látogató, havonta 30-an vásárolnak rajta átlagosan 5000 Ft értékben, és egy magyar szinten átlagosnak mondható 1%-os konverziós rátával működik, akkor ezen webáruháznak 30.000 Ft-jába került ez a 30 vevő (csak a marketing költség). Egy jól átgondolt, értékesítés növelő funkciókkal ellátott webáruházzal ez az 1% könnyen felvihető 3-4%-ig is, a 30 ezer forintos költséget lecsökkentve akár a negyedére, vagy még inkább: azonos marketing-ráfordítással négyszeresére növelve a bevételt. Így könnyen lehet, hogy a kezdeti plusz befektetés alig pár hónap alatt megtérül. A sorozat második részében bemutatom, hogyan lehet olcsón jó minőségű látogatottságot vonzani webáruházunkra, illetve milyen egyszerű módszerekkel lehet azok hatékonyságát drasztikusan megnövelni. |