Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

regisztracio_1.jpg

Regisztráció – ez a szó egyre inkább negatív hangzású a sokat internetezők körében, akik unják már a sok-sok regisztrációt. Pedig a legtöbb esetben sajnos szükség van rá, és a webshopok sem nélkülözhetik – emiatt pedig fontos, hogy minél inkább felhasználóbarát legyen ez a regisztráció. Előbb - utóbb megfogalmazódik a kérdés, hogy mi is történjen pontosan a regisztráció során, milyen adatokat kellene bekérni, azokat hogyan, stb. Általánosságban elmondható, hogy nincs kettő egyforma regisztrációs űrlap és nincs általánosan tökéletesnek kikiáltott regisztráció. A regisztrációk egyik fajtája, megfelelő formában és mennyiségben kéri be az adatokat a látogatótól és a másik fajta, ami valamit rosszul csinál. A lényeg, hogy tudd és értsd, mit miért szeretnél megtudni a vásárlódról, ne csak kérdezgess, „mert más is így csinálja”.

A cikkben összeszedtem általános tanácsokat, próbálom leírni, miről szólnak a leggyakoribb regisztrációs mezők és kitértem az olyan dolgokra, amiket jobb, ha kerülsz.

1. Regisztrációs "to do"

  • Kommunikáld a regisztráció előnyeit a regisztráció előtt és a regisztráció során is. A kitöltés előtt a regisztráló annyi információt próbál megszerezni, amennyit csak tud. Ilyenkor is lássa, hogy milyen előnyökkel jár a regisztráció számára. A leg célravezetőbb, ha listát használsz. Egyszerű, pár szavas listapontokat használj.
  • Mit kommunikálhatsz a regisztráció előnyeiként?
    • Előre menthető, beállítható szállítási és számlázási adatok melyek nagyban gyorsítják a pénztár folyamatot
    • Felhasználóhoz kötött funkciók elérése (kedvenc- illetve mentett termékek, termék vélemények írása)
    • Rendelések státuszainak ellenőrzése
    • Személyre szabott ajánlatok
art_1.png
Az art.com oldala felsorolja és pár szóval le is írja, pontosan milyen előnyökkel jár, ha regisztrálsz.

  • Legyen elérhető minden olyan szöveges tartalom, ami fontos információkkal szolgál.
    Ilyen dokumentumok:
    • általános szerződési feltételek
    • adatvédelmi nyilatkozat
    • szállítási feltételek
  • Ne legyenek elnavigáló elemek, zavaró bannerek, hirdetések. Legyen olyan letisztult és célratörő, mint a checkout.
  • Nem szabad, hogy egy akadály legyen a fizetési folyamat során.
  • Ha valahol formai megkötés van (pl telefonszám megadásakor), azt kommunikáld a beviteli mező mellett. Legyen példa adat.
i-store_hu_registration.jpg
Nagyon részletes magyarázatot kínál az i-store.hu oldal. Talán néhol már picit sok a 3 sornyi szöveg, de a célját biztosan teljesíti. Szinte biztos, hogy minden információt közöl a megkötésekkel kapcsolatban.

  • Legyen lehetőség a számlázási adatok átmásolására szállítási adatok mezőibe.
  • A regisztráció zárásaként tájékoztasd a felhasználót a regisztrációs sikerességéről. Ez biztonságérzetet ad, hogy minden rendben van és a regisztráció sikeres. Fontos, hogy a vásárlót a rendszer egyből léptesse is be a frissen létrehozott felhasználói fiókjába és irányítsa vissza oda, ahol a regisztráció megkezdése előtt járt.
  • A regisztrációról menjen ki azonnal egy üdvözlő email. Ez a levél a felhasználót saját nevével köszöntse, tartalmazza a legfontosabb belépési adatait és a legfontosabb oldalak linkjeit. Ez fontos, hiszen szükség esetén a postafiókban pihenő levél visszakereshető bármikor.
  • A label az input mellett balra helyezkedjen el és az űrlap mezői kezdődjenek mindig egy vonalban. Azaz a mezők nevei a beviteli mezőkhöz képest balra legyenek. Ettől rendezett és gyorsan áttekinthető lesz a regisztrációs űrlap.

2. A regisztrációs űrlap megalkotásakor vedd figyelembe az alábbiakat

  • Legyen átlátható, egyértelmű
  • Ne legyen túl sok! Törekedj arra, hogy (a pénztárhoz hasonlóan) a regisztráció legyen olyan rövid, amennyire csak lehet.
  • Csak az legyen kötelező, ami feltétlenül szükséges és az legyen egyértelműen megkülönböztetve a nem kötelező elemektől. Legelterjedtebb módszer a * használata. A csillag mindig a mező megnevezése után. Másik lehetőség, hogy magába form beviteli mezőjébe van előre beleírva, hogy kötelező, vagy opcionális az adat megadása
  • A validáció során nem elég csak azt kiírni, hogy valamit hibásan adott meg a regisztráló. A rendszer jelezze, hogy hol és mit vétett. A legjobb ellenőrzési módszer, ha már a szöveg mező kitöltése után egyből jelzi a rendszer a hibát, nem csak a regisztráció gombra kattintáskor. Ha mégis egyszerre ellenőrzi a rendszer az összes mezőt, több hiba esetén jelölje egyszerre az összes hiba helyét!
bestbuy_2.png
Ha nem is a legszebb megoldás (vagyis szerintem csúnya) de maximum egyszer téved az ember a BestBuy.com oldalán. Egyszerre minden hibánkkal szembesít az oldal.

twitter_com_signup.jpg
A twitter.com regisztrációja a kedvencem és szerintem nagyon jó. A mezőbe kattintáskor azonnal informál a jobb oldalon. A beírás után (jelszó esetén már a bevitel alatt) egyből validál. A helyes adatokat nyugtázza, az elkövetett hibákról vizuális megkülönböztetéssel is informál.

3. Regisztráció aktivációs email

A válasz egyszerű: NE!
Lassítja és tönkreteszi a vásárlási folyamat zavartalan lefolyását. Csak abban az esetben kell ilyesmivel élned, ha valamiért nagyon fontos, hogy megbizonyosodj a regisztráció valós mivoltáról. Viszonteladói regisztráció esetén tudok ilyet elképzelni, de abban az esetben gyakoribb az adminisztrátori jóváhagyás.

4. Regisztrációs űrlap gyakori mezői és pár tudni való, amiket jó ha tudsz ezekkel kapcsolatban

  • Vezetéknév és Keresztnév
    Ez szinte minden esetben javasolt. Nagyon hasznos "marketing kellék" egy ajánlat során nevén szólítani a látogatót, nem pedig egy egyszerű, személytelen szórólapot a "kezébe nyomni". 
  • Email
    A legfontosabb mező a regisztráció során. Sosem hagyhatod ki. Azon felül, hogy egyedileg azonosítja a felhasználót, szinte az egyetlen biztos csatorna, amin elérhető később. Javaslom, hogy belépéskor a jelszó mellett az email cím legyen a másik azonosítási adat. Ez a névvel ellentétben teljesen biztos, hogy egyedi és sosem lehet foglalt. Gondolj bele, mi történik, ha kényszerből kell megadni olyan felhasználónevet, amire aztán biztos nem jut eszedbe. Csak azért mert a "Te felhasználó neved" már más használja. Miért kellene, hogy "kovacspisti" emlékezzen arra, hogy csak ezen az oldalon az ő neve "kovacspisti1234"??
    Másik fontos dolog, hogy NE az email cím bekérésével kezdd az űrlapot. Kezdd a névvel. Az email cím egy technikai adat, ha azzal kezded a regisztráció űrlapot, akkor olyan hatást keltesz, mintha az lenne számodra a legfontosabb, hogy legyen eggyel több email címed a listádon. Számodra a vásárló személye a legfontosabb, neki pedig elsősorban neve van, nem email címe.
  • Jelszó
    Hagyd, hogy a felhasználók maguk adhassák meg a belépési jelszavukat. Ne küldj nekik generált jelszót, amit aztán plusz munkával úgyis megváltoztatnak, vagy elfelejtenek.
  • Jelszó megerősítése
    Lehet, hogy egy plusz mező, de nagyon hálás.
  • Felhasználó név
    Hacsak nincs fórum, vagy olyan közösség építő része az oldalnak, ami megkövetel egy nem formális nevet nyugodtan elhagyható ez a mező. Erre a célra tökéletesen elég az email cím mező.
  • Használati feltételek elfogadása
    Minden regisztrációs űrlap kötelező eleme. Ezen kívül legyen link, mely segítségével ez elolvasható. Még megnyugtatóbb, ha az ugyancsak kötelező adatvédelmi nyilatkozat is elérhető innen. Ezek lehetőleg ne navigáljanak el, felugró ablakban, vagy valamilyen lightbox-szerű megoldásban legyenek olvashatók.
ea_2.png
ae.com esetén is így működik a szöveges tartalmak megjelenítése. A linkre klikkelve nem navigál el az oldal. A szöveg bezárása után folytatható a regisztráció. A már beírt adatok megmaradnak.

  • Hírlevél feliratkozás
    A legtöbb esetben a regisztrációba beépíthető a hírlevél feliratkozás is.
    opt-in (előre kiválasztott) vagyis arra "játszik" a regisztráció, hogy a figyelmetlen (vagy lusta) regisztrálók úgy felejtik a mezőt. Habár ez hozzájárul a címlista bővítéséhez, nem biztos, hogy a legjobb módszer. Az olyan felhasználók akik "tudtuk nélkül, de saját hibájukból" iratkoztak fel, szinte biztosan spam-nek fogják tekinteni a weboldalról érkezett leveleket. Az egyből spam-nek titulált levelek konverziós esélye pedig igen csekély és szerencsés lehetsz, ha nem kapsz levelet egy-egy dühös felhasználótól.

    Példák a hírlevél feliratkoztatási módszerekre: Tehát látható, hogy a nagy forgalommal bíró külföldi webshopok abszolút egyedileg választják meg a saját módszerüket.
    Jó dolog lehet egy, a használati feltételekhez hasonlóan, információs szöveg is. Adatvédelemről, leiratkozásról. Ez se navigáljon el.
  • Egyéb adatok
    Próbálj minél több információt begyűjteni a vásárlókról. Ezek az információk aranyat érnek! Ilyen adatok birtokában olyan célzott ajánlatokat tehetsz, melyek nagy eséllyel eredményezhetnek vásárlást. (A webshop bizonyos perszonalizációs funkcióját, pl. a személyre szabott termékkeresést vagy ajánlást javítják.)
    A lényeg, hogy az ilyen adatok bekérésekor tüntesd fel, hogy pontosan milyen előnyökkel járhat ezen adatok megadása. Lehetőleg előnyökkel járó funkciót is tegyél a plusz adatok mögé, nem csak marketing eszközt.
disneystore_com_disney.jpg
Ha jól tudom a disneystore.com csak a célzott marketing miatt kér be kiegészítő adatokat, de azt úgy teszi, hogy mégsem tűnik soknak. A hasznuk viszont óriási lehet.

  • Számlázási adatok
    A számlázási adatok bekérése minden esetben webshop függő, de abban egyeznek, hogy a regisztráció során megadhatók. Ennek nagyrészt (azon felül, hogy a vásárló hitelességét is bizonyíthatja) kényelmi szempontjai vannak. A pénztár folyamat során előre kitölti a rendszer a megadott információkkal a szükséges űrlapokat. Bizonyos lépések során csak akkor kell tennie bármit is a vásárlónak, ha változtatni szeretne.
  • Szállítási adatok
    Legtöbbször is megadható a regisztráció során. Fontosnak fontos, azonban nem kell, hogy nagy hangsúlyt kapjon. A magánszemélyek 90%, hogy a megadott számlázási címre szállíttatnak, de legalábbis azt adják meg alap szállítási címnek. Mindig legyen módszer arra, hogy gyorsan egyszerűen átmásolhatók legyenek a számlázási adatok a szállítási adatok adatcsoport mezőibe. A legjobb ha ezek adatokat csak akkor kell megadni, ha ezek különböznek a számlázási adatoktól.
  • Captcha - írd be ha tudod
    A captcha (https://hu.wikipedia.org/wiki/Captcha) a webshopok regisztrációs űrlapjában (szerencsére) csak nagyon elvétve jelenik meg eddig. Hasznuk annyi lenne, hogy eldöntsék ember, vagy valamilyen rosszindulatú program regisztrál. Összességében nem tartom szükségesnek a captcha használatát egy webshop regisztrációs oldalán. Mellette nem sok érv sorakoztatható fel. Ellene annál több:
    • Akár milyen rendszerű, később úgyis fejleszteni kell. Idővel minden captcha feltörhető programokkal
    • Ami már fejlesztett és kijátssza a programokat, az gyakran az emberek sem tudják jóformán olvasni
      captcha_fail.jpg
      Ha a második szót is beírod, tuti, hogy nem vagy robot…
    • Egy rosszul olvasható captcha feldühítheti a regisztrálót.
    • Gyakran vannak olyan agyonbonyolított és trükkösnek gondolt captcha megoldások, amik már annyira bonyolultak, hogy bizonyos böngészőkben meg sem jelennek.

5. Regisztráció rövidítési lehetőségek

Előnyök-hátrányok.
Miért jó a "teljes" regisztráció?

  • Checkout as guest
    Sok külföldi webshop alkalmazza a "Checkout as guest" modellt, mely során egyáltalán nincs regisztráció és a vásárló később sem tud belépni. Megadja adatait, feladja rendelését és elhagyja a webshop-ot. Később, gyakran egy meghatározott ideig, regisztrálhat ugyan a vásárló, de a regisztrációval járó összes előnytől el van zárva addig a pontig. Az már rendszerfüggő, hogyan kezeli a webshop "később regisztráltak" adatait. A legjobb, ha a megadott email cím alapján visszamenőleg is visszakeresi a rendszer a feladott rendeléseket.

    Véleményem szerint több előnnyel jár a felhasználó számára az, ha regisztrál. A "befektetett energia" a regisztráció során mindenképp megtérül, hiszen tudja ellenőrizni rendelése(i) állapotát, később egyszerűbb dolga lesz a checkout során az előre megadott adatok miatt.
  • Silent registration (csendes regisztráció)
    Elsőre szinte ugyan az, mint a checkout as guest metódus. Azonban "csendes regisztráció" során a felhasználó a vásárlás végén szépen összegyűjti a rendszer a megadott adatokat és menti. A vásárló személyét úgy menti el mint egy új felhasználót. A jelszót a rendszer generálja és elküldi emailben.

    Ez a módszer olyan szempontból jó, hogy az első vásárlás során nem kell teljesítenie a vásárlónak a regisztrációs lépéseket. Azonban pontosan ez lehet a módszer hátránya is. Olyan sok helyen kell előre regisztrálni, hogy a vásárló összezavarodhat ha nem talál regisztráció menüpontot és nem adhatja meg adatait a vásárlás előtt egy regisztrációs folyamat során, ugyanakkor belépés menüpontot meg talál az oldalon.

    Másik kellemetlenség lehet, ha a vásárló nem számol azzal, hogy Ő a vásárlása során regisztrált felhasználó lesz és egyszer csak kap egy email-t, hogy az "Adatok sikeresen tárolva, a jelszó a következő. Belépéshez a következő link...". Ebben az esetben ráadásul olyan jelszót kap szegény, amivel szinte soha nem fog belépni és nagyon valószínű, hogy megváltoztatni sem fogja az első belépése alkalmával.
A cikkben csak a legfontosabb és legáltalánosabb regisztrációs mezőkre tértem ki. Kíváncsian várom a hozzászólásokban, hogy Te mit tartasz még fontosnak egy regisztrációs űrlap megtervezése során. Írd le bátran! Vagy egyszerűen segíts másokat a saját oldaladon tapasztaltak alapján.
#
Nagy Éva
A regisztrációtól én is tartok.. Nemsokára indul a webshopunk és már vagy tizedszer írom át a regisztrációs űrlapot.. Először túl részletesnek találtam, aztán túl kevésnek:) Nem tudom, hogyan lenne jó, lehet, hogy hagyom a lényeget csillagosnak, a többit önkéntesen töltik és pár hónap után csinálok egy statisztikát, hogy ki mit adott meg.. A vásárlásos regisztráció azért aggaszt, mert "jobb ha minél előbb túl van" a vásárláson, nem akarom ott feltartani adatokkal.
Én is utálom, ha a hírlevél eleve be van pipálva.. ha döntsem már én el, hogy akarom vagy sem.. főleg, ha utána lemondani sem tudom,mert nem találom, hol kell...
Nálatok is vannak ezek a "hülye" betűs feladványok, most sem biztos hogy jól fogom beírni..
Jó leírás, de én speciel a captcha-t muszáj voltam betenni jópár helyre, mert a robotok folyton kitöltögetik az űrlapokat és a jelentkezőlapok at. Tehát szerintem több szól mellette, mint ellene.
Próbáltam kiemelni, hogy a captcha-val kapcsolatos álláspontomat erősen a webshopok regisztrációjár a értettem. Persze ez a technikai megoldás jól jöhet más esetekben.
Hogy végül miért írtam mégis a "nem" mellett?
Úgy gondolom, hogy a rosszakaró-robotok működésének egyik legáltalánosabb célja, hogy linkeket "publikáljanak" az oldaladon. Olyan linkeket terjesztenek amiket követve a látogatók valamilyen vírusba futnak bele. Tehát az ilyen típusú botok az olyan formokat, lehetőségeket keresik, mely által tartalmat tehetnek közzé. Ilyen a hozzászólások form-unk is és emiatt található itt is captcha. Jelen esetben természetesen ez hasznos és szükséges.
Egy regisztráció ilyen szempontból haszontalan a publikáló-bot számára. (Rosszat annyit tehet, hogy teleszemeteli az adatbázist hamis regisztrációkka l, de az egy másik fajta támadás...) Mivel a célját nem éri el, így nagy valószínűséggel nem is fogja regisztrációdat , mint támadási felületet használni.
Másik dolog, hogy egy botot programozni kell. Ha egyedi formot (vagyis egyedi mezőneveket, azonosítókat) használsz, nem hiszem, hogy egyhamar támadás érhet. Gond általában a széles körben elterjedt, open-source rendszerekkel lehet.
Sziasztok!
Magyon hasznos írás, ki is jegyzeteltem, mert másfél év működés után most tervezzük, hogy a webshopunkban bevezetjük a regisztrációhoz kötött vásárlást.
Szerintem ennek csak előnye van mind a webshopra, mind a vásárlóra nézve, noha igaz, hogy van ellenérzés a reg. ellen a vevőkben, de szerintem jó kommunikációval ez feloldható.

Eljutottunk oda, hogy néhány összetettebb marketingfogást pl. (Törzsvásárlói rendszer: lépcsőzetes, addig vásárolt össz. értékhatárhoz kötött, állandó %-os kedvezmény) vagy (bizonyos általunk szervezett nyereményjátéko kban való részvétel) nem tudunk bevezetni, ha nincs regisztráció.

A vásárlókról naplózott infók értékéről meg nem is beszélve...

Köszi a figyelmet!
#
Szávai Norbert
Szia Attila,

Örülünk, hogy tudtunk segíteni.

Egyetértek a leírtakkal.
#
Károly
Sziasztok!
Nem egészen értem, miért írtad, hogy regisztráció után ne menjen aktiváló email. Ezzel csak az a baj, hogy ha a felhasznál elírja az email címét, akkor nem fogok tudni vele kapcsolatot felvenni, nem tudom visszaigazolni a rendelését, vagy tájékoztatni az esetleges készlethiányról , vagy beszerzési időről. Márpedig visszaigazolási és tájékoztatási kötelezettsége van a webshopnak az ügyfél felé.

A captcha pedig teljesen elhagyható, lejárt lemez. Helyette javaslom a CSRF protection használatát, nálam teljesen bevált.
#
Szávai Norbert
Szia Károly!

A cikk már nagyon régi, így talán már a cikk írója sem gondolja így, de ezt írja abban a bekezdésben: Lassítja és tönkreteszi a vásárlási folyamat zavartalan lefolyását.

Gondolom nem szerencsés, ha elhagyja a webshop felületét a látogató, és ha valami oknál fogja nem kapja meg az emailt, még nagyobb az esélye, hogy vissza se tér.

Mindenesetre az érveid teljesen validak, és egyet tudok velük érteni, köszönjük, hogy megosztottad.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?