Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Most induló sorozatunkban azonos területeken tevékenykedő magyar webáruházakat hasonlítunk össze. Első cikkünkben az elektronikai cikkek piaca kerül terítékre, azon belül is elsősorban a szórakoztató elektronika területe.
Hazai webáruházak összehasonlítása
Elemzésünkben nem feltétlenül az öt legnagyobb forgalmat bonyolító áruházat emeljük ki. Viszont ezeket a webboltokat, olyan cégek működtetik, melyeknek előző évi árbevétele meghaladta a 1,5 milliárd Forintot, így nyugodtan állíthatjuk, hogy a piac meghatározó szereplőiről van szó.

Ez az öt webáruház a következő: 220volt.hu , Aqua.hu , eBolt.hu , eDigital.hu , iPON.hu

A webáruházak erejét 10 kategóriában mérjük össze, de itt szeretnénk leszögezni, hogy elemzésünk középpontjában elsősorban a webbolt felépítése és vevőközpontúsága áll.

Nem foglalkozunk olyan, kívülről nehezebben értékelhető szempontokkal (pl. háttérrendszer, logisztika), hogy kinek a legjobb a termékkínálata, vagy hol olcsóbb a házhozszállítás. A példánál maradva az viszont már számít, hogy a meglévő termékeiknek milyen termékleírást adnak, vagy, hogy hol van az oldalukon kommunikálva adott esetben az ingyenes házhozszállítás.

Továbbá tartózkodunk az olyan szubjektív megítélés kérdése alá eső összehasonlítástól, hogy mennyire szép a webdesign.

Kategóriáink:

  1. Mobileszközökre adott válasz
  2. Főoldal
  3. Navigáció
  4. Kategóriaoldal
  5. Termékoldal
  6. Kosároldal
  7. Pénztár
  8. Közösségépítés
  9. Szállítási és fizetési módok
  10. Ügyfélszolgálat

Minden egyes kategóriában megnézzük, hogy a kategóriához tartozó funkció megvan-e az adott webáruháznál. Ez alapján megszületnek a kategóriapontok (max. 10 pont), majd ezek átlagából az a pontszám, amely alapján felállítjuk végső sorrendünket.

1. Mobileszközökre adott válasz

A mobileszközök (okostelefon, táblagép) elterjedésével egyre fontosabbá válik, hogy webáruházunk szépen jelenjen meg ezeken az eszközökön. Itt két funkciót vizsgáltunk meg. Azt, hogy a webdesign reszponzív-e, illetve van-e mobilra optimalizált felülete a boltnak. Azt tapasztaltuk, hogy bár ezen oldalak kínálatában bőségesen találunk mobiltelefonokat, és táblagépeket, ennek ellenére egyik webdesign sem reszponzív, és mindössze az Aqua-nak van mobilra optimalizált oldala.

Pontszámok: 5=Aqua, 0=220volt eBolt eDigital iPON.

2. Főoldal


A főoldalon feltüntetett termékeknek kiemelt szerepük van, ezért fontos, hogy képekkel illusztrálva a kínálatunk egy széles választéka jelenjen meg, mivel sok vásárló, ha a főoldalon nem látja a keresett terméktípust, akkor abból azt a következtetést vonja le, hogy webáruházunkban az nem is kapható, és így gyorsan tovább áll.

Ennek a követelménynek ötből négy áruház meg is felel, kivéve az iPON-t, ahol a hangsúly az IT és játékvilág hírein van.


Kezdőoldal

Ezzel összefüggésben ugyancsak lényeges, hogy a főoldalunkon kiemeljük legfontosabb kategóriáinkat, akciós vagy legújabb termékeinket. A 220volt főoldalán arra helyezi a hangsúlyt, hogy megjelenítse népszerű termékkategóriáit, az eDigital a legnépszerűbb és legújabb termékekre koncentrál (itt kiválaszthatjuk, hogy melyik kategóriából szeretnénk a látni a termékeket).

Kezdőoldal

Az Aqua az akciós termékeket emeli ki.

Kezdőoldal

Az eBolt minden egyes kiemelt kategóriából megjelenít egy akciós terméket.

Kezdőoldal

A hírlevél feliratkozást az eDigital, az eBolt, és az Aqua teszi lehetővé. Az eDigital a főoldalán is kommunikálja azt.

Kezdőoldal

Az Aqua és az eDigital a láblécben ad a feliratkozásra lehetőséget, az eBolt-nál ez külön oldalon történik, ahova a fejlécből és láblécből egyaránt elnavigálhatunk. 

Az ingyenes házhozszállítás (általában egy bizonyos értékhatár felett válik elérhetővé) egy fontos pont az ár érzékeny hazai vásárlók körében. Ezért annak hangsúlyosabb megjelenítésének kiemelt szerepe van. Az eDigital és 220volt ezt nem is felejti el már itt kommunikálni.

Pontszámok: 10=eDigital 8=Aqua, eBolt, 220volt 2=iPON

3. Navigáció

Kétféleképpen kereshetünk meg egy terméket egy webshopban. A kategóriák vagy a kereső segítségével. Alapszabály, hogy a főkategóriáink elhelyezkedése ne térjen el a megszokottól, tehát legyen horizontális a képernyő tetején, vagy vertikális a baloldalon. A 220volt kivételével mindenki a vertikális elhelyezést választotta, és az eBolt kivételével mindenkinek automatikusan kinyíló alkategóriái vannak, itt kattintásra nyílnak ki az alkategória pontok.

A főmenünek látszódnia kell minden oldalon, ez alól az Aqua jelenti a kivételt. Ugyancsak fontos, hogy maximum 5 kattintással megtalálható legyen a keresett termék. Ezt az oldalak 2-3 kattintással teljesítik. Törekedjünk arra is, hogy a főmenü pontok száma 8 alatt legyen, ahogy a 220volt-nál látjuk, ahol emiatt sokkal átláthatóbbak a kategóriák.

Az E-tailing Group tanulmánya szerint az online vásárlók 47 százaléka csak akciós terméket akar vásárolni. Továbbá a felhasználók 62 százaléka keresi egy webáruházban az akciós termékek szekcióját. (www.e-tailing.com/content/wp-content/uploads/2011/10/Connected-Consumer-R3-RGB.pdf ) Az eBolt valószínűleg ezt fontolta meg, mikor megalkotta az akciós termékeit tartalmazó kategóriát.

A keresőnél csakúgy, mint a főmenünél ugyancsak fontos, hogy minden oldalon megtaláljuk. Az iPON ennél tovább ment, mert a keresősáv nemcsak minden oldalon megtalálható, de mindig képernyőn is marad, mikor lefele görgetünk egy oldalon.

Navigáció

Az automatikus szókiegészítés megint csak egy fontos funkció, amellyel az eBolt nem rendelkezik, az iPON viszont kiemelten jó minőséget képvisel ebben, mert képekkel jeleníti meg a találatokat. Ráadásul megválaszthatjuk azt is, hogy hol és miben keresünk.

Navigáció

Az Aqua keresője képekkel ajánl nekünk termékeket, a 220volt mutat nekünk kategóriákat is.

Navigáció

Fontosnak tarjuk továbbá, hogy a keresés után az eredményoldalon ugyanazokat a sorba rendezési és szűrési feltételeket használhassuk, mint a kategóriaoldalon. Ezt csak az Aqua-nál találtuk így.

Pontszámok: 8=220volt, iPON 7=Aqua, eBolt 6=eDigital

4. Kategóriaoldal

Az, hogy tudjuk rendezni és szűrni a terméklistát alap. Viszont az már korántsem az, hogy ezt hogy oldjuk meg. A 220volt, Aqua, eDigital szűrőjét csak kevés kritikával lehet illetni, sok feltétel szerint lehet szűrni, emiatt indokolt a terméklista baloldalán való elhelyezés. Ugyanakkor hiányzik egy szerintünk fontos funkció. Nem látszódnak, hogy egy adott szűrési feltételt kiválasztva mennyi termék marad a listában. Ez ugyancsak igaz az iPON-ra is, ahol a terméklista tetején helyezkedik el a szűrő.

Termék kategóriaoldal

Kérésre egy bővített szűrő is megjelenik.

Termék kategóriaoldal

Az eBolt szűrője igencsak szegényes, csak gyártó és ár szerinti szűrés lehetséges. A sorba rendezési módokat se vitték túlzásba, csak név és ár szerint lehetséges.

Tegyük lehetővé, hogy a felhasználók tudják rendezni a termékeket népszerűség szerint, és amennyiben rendelkezünk ezzel a funkcióval, legyen ez az alapértelmezett beállítás, mikor megjelennek a termékek csakúgy, mint az eDigital és a 220volt oldalán. Az előbbin sorba lehet rendezni a terméket „legújabb elöl” szerint, míg az Aqua webáruházban választhatjuk, hogy az akciós termékeket listázza elsőként.

Termék kategóriaoldal

Termék kategóriaoldal

A követező funkciók ajánlatosak a kategóriaoldalra (zárójelben mögötte, hogy melyik webshop rendelkezik vele):

  1. Mutassuk a kategóriában lévő termékek számát (220volt, Aqua, eDigital)
  2. Megválasztható legyen, hogy hány terméket jelenítünk meg egy oldalon (eBolt, eDigital, iPON)
  3. Megnézhetjük az összes terméket egy oldalon (220volt)
  4. Listanézet és rácsnézet (Aqua, iPON)
  5. Kosárhoz adás a kategóriaoldalról (mind)

Az elektronikai eszközöknél mivel sok specifikációval rendelkeznek kiemelten fontos, hogy össze tudjuk hasonlítani a termékeket. A 220volt és az eBolt esetében erre csak a termékoldalon van lehetőség, pedig ezt ajánlott már a kategóriaoldalon is lehetővé tenni csakúgy, mint az „utoljára megtekintett termékek” listázását is, amely funkciót egyedül az iPON hanyagolja.

Ha egy termék akciós vagy új, akkor ezt érdemes egy címke formájában jelezni. Ezt általában a termékképen helyezik el.

Termék kategóriaoldal

Az eBolt bár a főoldalon elfelejtette kiemelni, itt már minden egyes terméknél odateszi az ingyenes házhozszállításról szóló címkéjét.

Termék kategóriaoldal

Pontszámok: 9=eDigital 8= Aqua 7=220volt 6=iPON 5=eBolt

5. Termékoldal

Szinte minden webáruházban kiemelt szerepük van a termékképeknek, hiszen a felhasználó általában ezekre kattint elsőként a termékoldalon. Lehetőleg minden termékhez több kép is tartozzon. Az eBolt ennek ellenére termékei nagy részét egy képpel jeleníti meg. Érdekes, hogy egyik webáruházban sem zoom-olhatunk rá a képekre normál méretben.

Az eDigital oldalának felső részét promóciók mutatására használja, emiatt a kosárhoz adás gomb nem mindig látható, mikor a termékoldalra lépünk. Nézzük meg, melyek azok a funkciók, amik mind az öt webboltban megtalálhatóak.

  1. Készletinformáció.
  2. Kedvencekhez vagy kívánságlistához adás.
  3. Termékspecifikáció.
  4. Vásárlói értékelések.
  5. Garancia kommunikálása.

Amikor kosárhoz adunk egy terméket, lehetővé kell tennünk, hogy a felhasználó beállíthassa, hogy hány darabot szeretne kosárhoz adni az adott termékből, az eBolt és az eDigital oldalán erre van is lehetőségünk.

A keresőoptimalizálás szempontjából igencsak lényeges, hogy próbáljunk egyedi termékleírásokat írni. Ezeknek emellett vágykeltő szerepet is be kell tudni tölteni. Az eDigital és az iPON-nál erre szép példákat látunk.

Termékoldal

Termékoldal

Könnyítsük meg a vásárló dolgát azzal, hogy a termék általában csillagokban kifejezett értékelését, ne csak az oldal alján, hanem annak tetején a termékkép közelében is mutassuk (Aqua, eDigital, iPON).

Kommunikáljuk az áru várható szállítási idejét (az Aqua-nál ez hiányzik), és a szállítás költségét is úgy, ahogy a 220volt, eBolt és az eDigital teszi. A termékoldalnak még fontos eleme az ajánlott és kiegészítő termékek mutatása. Az eBolt csak kiegészítő termékeket mutat, míg az iPON inkább csak ajánlottat.

Meg kell még említenünk, hogy két webáruháznál (eDigital, eBolt) találkoztunk csomagajánlatokkal, amikor is lehetőségünk van arra, hogyha a terméket egy kiegészítő termékkel együtt vesszük, akkor a kiegészítőt olcsóbban kapjuk meg.

Termékoldal

Az eDigital-nál az ajánlott csomagokon felül még egy olyan funkció is elérhető, ahol mi választjuk ki, hogy milyen kiegészítőket akarunk hozzá venni csomagban (akár többet is lehetséges egyszerre).

Termékoldal

Az iPON egy árgrafikon segítségével megmutatja, hogy miképp változott a termék ára mióta az kapható az áruházban.

Termékoldal

Pontszámok: 9=eDigital 8=iPON 7=220volt, eBolt 6=Aqua

6. Kosár

A kosár az a terület, ahol egyértelműen mind az öt oldal komoly hiányosságokban szenved, már ha van egyáltalán kosároldal, hiszen az Aqua és az iPON a kosarat egy legördülő mini kosárral oldotta meg, amely így kizárja számos hasznos funkció használatának lehetőségét.

A 220volt kosara igen leegyszerűsített, de még mindig talán a legszimpatikusabb, bár számos funkció hiányzik. Pozitívumként lehet említeni, hogy szépek a termékképek, van készletjelzés, ajánl tartozékokat, amiket rögtön kosárba tehetünk.

Kosár

Mivel nem sok jó dolgot mondhatunk e kosároldalakról, most felsoroljuk az általunk kívánatosnak vélt kosártartalmakat, és feltüntetjük, hogy hol található ez meg a vizsgált oldalak közül.

  1. Mikor kosárba teszünk egy terméket, az oldal ne navigáljon át a kosár oldalára: Aqua, iPON.
  2. Mini kosár: 220volt, Aqua, eDigital, iPON
  3. A „Tovább a megrendeléshez” gomb legyen mindig látható: Aqua, iPON
  4. Biztonsági címkék, bizalomnövelő elemek: Aqua, eBolt, eDigital
  5. Termékképek: 220volt, eBolt, eDigital
  6. Szerkeszthető mennyiségek: mind
  7. Készletállapot: 220, Aqua
  8. Szállítási költségek mutatása: eBolt
  9. Ajánlott termékek: 220volt, eDigital
  10. Utoljára megtekintett termékek: eBolt, eDigital

Láthatjuk, hogy egy elvárás kivételével mindig voltak (és általában többségben), akik nem feleltek meg az adott követelménynek.

Van további 4 funkció, amit sehol nem találtunk. Mindegyik webáruházban van lehetőség a kedvencekbe vagy kívánságlistába tenni a termékoldalon lévő itemeket, de ezt már nem áll módunkban megtenni itt. A várható szállítás ideje nincs feltüntetve. A kosár tartalmát ugyancsak nem lehet elmenteni, és a vevő elállási jogairól sem tudunk meg semmit.

Végül megemlítenénk az eDigital ritkának számító megoldását. Mikor kosárba teszünk például egy laptopot, akkor nem a kosár oldalra ugrik rögtön, hanem egy ajánló oldalra, ahol a már a termékoldalon is látott kiegészítőket választhatjuk megrendelésünk mellé egy csomagban, továbbá extra garanciát adhatunk hozzá.

Kosár

Pontszámok: 5=eDigital 4=220volt, Aqua, eBolt 3=iPON

7. Pénztár

A felhasználók nem szeretnek regisztrálni, ezért tegyük lehetővé nekik, hogy tudjanak fizetni regisztráció nélkül is. Az iPON és az eDigital nem tartja magát ehhez, igaz utóbbi a Facebook vagy Google felhasználóknak lehetővé teszi, hogy fizetésnél fiókjaikkal jelentkezzenek be az oldalra. Az Aqua és iPON egyoldalas pénztárral rendelkezik.

Összességében nem mondhatni, hogy a pénztároldalak tekintetében sokkal jobb lenne a helyzet, mint a kosároldalon volt. Például egyik oldalon se törekedtek arra, hogy a lehető legletisztultabb pénztárfelületet alakítsák ki, azaz ne legyenek olyan funkciók az oldalon, amelyek elnavigálásra késztethetik a felhasználót. Hogy ez miért fontos, azt az előző cikkünkben már kifejtettük. Másik fontos szabály, hogy a kosár tartalma végig látható legyen a folyamat során. Ez az eBolt oldalán egy súlyos hiányosság. 

Pontszámok: 8=Aqua 6=220volt, eDigital 5=eBolt, iPON

8. Közösségépítés

A közösségi médiumok (azok közül is leginkább a Facebook) ma már megkerülhetetlen részei egy webshop életének. Ennek megfelelően az oldalak legnagyobb részénél a lábjegyzetben vannak elhelyezve az ikonok, melyek segítségével követőkké válhatunk (220volt, Aqua, eDigital). Az eDigital oldalán a Facebook a fejlécben is megtalálható. Az eBolt és az iPON esetében a kezdőoldalon, jól látható helyen találhatjuk meg a Facebook „tetszik” gombját.

Közösségépítés

A termékeket ugyancsak lájkolhatjuk mind az 5 webshop-ban, továbbá a 220volt, Aqua, eBolt engedi, hogy meg is osszuk őket a Facebook-on. Az eBolt és az eDigital oldalán emailben el is küldhetjük ismerőseinknek az adott terméket.

A közösségi médián túl egy másik fontos eszköze a közösségépítésnek, ha nyújtunk valamit pluszban a felhasználóknak. Azaz, ha nemcsak vásárolni „térnek be üzletünkbe."

Technikai áruházkról lévén szó, adja magát a terméktesztek, termékbemutatók készítése. A 220volt és az Aqua kínál ilyeneket.

Közösségépítés

Közzétehetünk oldalunkon témába vágó híreket, mint ahogy az Aqua, és az iPON teszi.

Közösségépítés

Az iPON nagy hangsúlyt fektet arra, hogy többet adjon vásárlóinak, mint amit azok elvárnak. Fórumot biztosít a témában hozzászólni vágyóknak, továbbá ingyenes programokat kínál letöltésre. A Top10-es listát a fórum hozzászólásokból és a letöltésekből ráadásul a főmenü alatt végig szerepelteti az oldalon.

Közösségépítés


Közösségépítés

Pontszámok: 9=Aqua, iPON 7=220volt, eBolt 6=eDigital

9. Szállítási és fizetési módok

Ez a kategória talán egy kicsit kilóg a többi közül, hiszen a szállítási és fizetési módok megválasztása inkább üzletpolitikai kérdés. Nem arról van szó, hogy a webfejlesztő eldönti, lehessen-e mobillal fizetni, és akkor ez már csak programozási kérdés.

Ezeknek az üzleti hátterét kell megteremteni először, csak utána jöhetnek a programozók. Mindezek ellenére mégis úgy gondoltuk fontos egy ilyen kategória, mert az üzletpolitika megválasztása után végeredményben csak arról van szó, hogy megtalálható-e az adott funkció a webboltban.

A szállítási módokat nézve azt tapasztaljuk, hogy a vizsgált oldalak annyiban különböznek egymástól, hogy az eBolt-ban és az iPON-on nem választhatjuk a "Pick Pack" pontos átvételt. Az összes többiben igen, és persze házhoz is rendelhetjük a termékeket. Továbbá a 220volt-on van lehetőségünk expressz futárszolgálatot kérni.

A fizetési módokat tekintve az alábbi táblázat jól összefoglalja a helyzetet:

 

Utánvét

Előre utalás

Bankkártya

Paypal

Mobilfizetés

220volt

x

 

x

x

x

Aqua

x

x

 

 

 

eBolt

x

x

x

x

 

eDigital

x

x

x

x

x

iPON

x

x

x

x

 


Meg kell említenünk még, hogy a táblázatból (és a vizsgált webáruházak kínálatából is) hiányzik a Magyarországra az év elején bejött Sofort Banking, amely a közeljövőben várhatóan megjelenik majd ezekben a webáruházakban is. Hiányuk most még nem számított negatív pontnak.

Pontszámok: 10=eDigital 9=220volt 7=eBolt, iPON 6=Aqua

10. Ügyfélszolgálat

Törekednünk kell arra, hogy a vásárló mindig kapjon választ a felmerülő kérdéseire. A segítségnek minden oldalon kézenfekvőnek kell lennie. E-mail cím, illetve telefonszám biztosítása pedig alapnak mondható.

A 220volt mindig mutatja a telefonszámát a fejléc és a lábléc segítségével. A különböző problémákra különböző e-mail címeket kínál. Minden termékoldalon megtalálható a gyakori kérdések modul, és legnagyobb erősségeként lehetőség van élő chat segítséget kérni.

Ügyfélszolgálat

Gyakran ismételt kérdés szekciót az eDigital és az iPON is ajánl, az eBolt pedig a Skype-ot használja élő chat-ként.

Pontszámok: 10= 220volt 7=eDigital 6=Aqua, eBolt, iPON

Összesítés

 

6 fő kategória szerint

Összértékelés

220volt

6.6

6.6

Aqua

6.8

6.7

eBolt

6.0

5.6

eDigital

7.5

6.8

iPON

5.3

5.4


A pontszámok összesítése során azt találjuk, hogy értékelésünkben az eDigital 10 kategóriából ötöt megnyerve végzett az élen a nem túl magasnak számító 6.8 ponttal.

Az iPON érte el a legalacsonyabb pontszámot köszönhetően részben annak, hogy az üzletpolitikája nagyban eltér a másik 4 vetélytársától, és ezt a mi szempontrendszerünk (amely a funkciókra koncentrál elsősorban) kevésbé értékeli.

Ugyanakkor igazságtalanok lennék, ha nem említenénk meg azt a három, a főoldalon erősen kommunikált funkciót, amely egyedivé teszi ezt az oldalt a többihez képest. Ez pedig a gépösszerakó, a notebook- és a kellékanyag kereső.

Összesítés

A gépösszerakóban összeállíthatjuk saját asztali gépünket.

Összesítés

A notebook keresőben a jelenleg 1008 darab laptop közül szűrhetünk kedvünk szerint.

Összesítés

A kellékanyag keresőben pedig nyomtatónkhoz találhatunk és rendelhetünk villámgyorsan tintapatront.

Összesítés

Igaz mindegyik kategóriát fontosnak tartjuk, de talán érdemes újraszámolnunk az értékeléseket csak a 6 legfontosabb kategóriát (kezdőoldal, navigáció, kategóriaoldal, termékoldal, kosár, pénztár) figyelembe véve.

Azt látjuk, hogy a sorrend ugyanaz marad, és az értékelések se változnak nagyon. Egyedül az eDigital-nál tapasztaljuk azt, hogy hatból négy kategóriát megnyerve, 7.5 pontot elérve jobban elhúz a többiektől.

Láthatjuk, hogy még az ilyen komoly sikereket elérő webáruházak sincsenek tökéletesen felépítve (ahol a tökéletes jelző erősen szubjektív), de véleményünk szerint nem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon, hiszen ami ma még hiányosság holnap már komoly versenyhátrány lehet.
Végezetül természetesen le kell szögeznünk, hogy összehasonlító sorozatunkat elsősorban szemfelnyitó cikkeknek szánjuk.

Amennyiben hiányol egy szempontot, vagy nem ért egyet a leírtakkal nyugodan írja meg a hozzászólásoka között!
#
Mézes András
Azt nem tudom, hogy a többi oldalnál hogy van, de az biztos, hogy az ipon külön sarcot számol fel a kedves vásárlónak, ha véletlenül bankkártyával vagy paypal fizetne! Ezt elfelejtettétek megnézni, illetve megemlíteni. Ez azért elég negatív dolog, ráadásul nem is biztos, hogy törvényes az új szabályozás szerint.
Idézet az ÁSZF-ből: "• Az iPon Computer Kft. minden vásárlás esetén a kosár értékének 2%-át adminisztrációs díjként felszámolja. Az adminisztrációs díjat készpénzes, utánvétes és átutalásos fizetés esetén akciós kedvezményként a "Fizetési akció” keretében, annak visszavonásáig elengedi."
Ez igen vicces! Én többet már nem vásárolok náluk, mivel a szememben leszerepeltek elég rendesen.
Valóban, nem túl elegáns megoldás ha a vevő szemével nézem az esetet. (Szerintem nem ütközik jogszabályba, mivel alapvetően engedményt kap aki más megoldással fizet - de nem vagyok jogász.)

DE! Egy bankkártyás tranzakciónak 1-2% a költsége, ami első nem tűnik soknak. Azonban ha arra gondolunk, hogy ezt az eladó a termék árréséből fizeti, ami - számitástechnik ai termékek esetében gyakran csak 5-10% - máris más megvilágitásba kerül a dolog. És a vevő elvárja a (számára) ingyenes szállítást, akkor könnyen előfordulhat, hogy az eladó a saját hasznának a felét arra "költötte", hogy a vevő megkapja az árut....
#
Mézes András
Kedves Levente! Kereskedelemmel foglalkozik? Ugyanis én igen és eszembe sem jutott átterhelni a tranzakciós költségeket a vásárlóimra (kezdetben volt külön költsége az utánvétkezelésn ek nálam is, de az már a múlt, már azt is megszüntettem). Nem szeretném az ipont szapulni, de ha az adózott eredménye a tavalyi év után közel 50 millió forint, akkor talán futotta volna nekik kifizetni a tranzakciós költségeket, ha pedig nem, akkor nem fontos kereskedelemmel foglalkozniuk. Még ha a mérleg szerinti eredményük "csak" közel 1 millió. A vevő nem feltétlenül várja el az ingyenes szállítást és azt sokkal könnyebben elfogadom, ha egy bizonyos összeg felett jár csak az ingyenes szállítás. Az ipon felfogása ezzel kapcsolatban a vevők lehúzása, semmi más. Hiába jeleztem nekik az aggályaimat, gyorsan lepattintottak, hogy nem kötelező bankkártyával fizetni. Ekkor módosították minden bejelentés nélkül a jelenlegi változatra az ÁSZF-et. Korábban még 2% volt bankkártyás fizetés esetén, illetve 3.9% volt paypal esetén. Mellesleg a fogyasztóvédele m jogosnak vélte az észrevételem, illetve a bankkártya-elfogadó partnerükkel fennálló szerződésükben is benne van, hogy nem terhelhetnek semmilyen költséget a bankkártyás fizetőkre (2x is értesítették erről őket, de nem foglalkoztak vele), hiszen ezzel arra ösztönzik a vásárlókat, hogy ne kártyával fizessenek, ami a kártyaelfogadó partnernek nem jó. Persze lehet azt mondani, hogy nem kötelező ott vásárolni, amit én ezentúl be is tartok! :)
Amúgy pedig a kereskedők között is több felfogás létezik. Én inkább azon az oldalon állok, akik a vevőkért dolgoznak, még ha kicsi is az árrés, viszont vissza fognak térni legközelebb is, így a sok kicsi sokra megy elv alapján nyugodtabban alszom. Az ipon viszont vesztett egy potenciális vásárlót. Legyenek boldogok.
Kedves András!

Köszönjük az észrevételt. A mi figyelmünket ez tényleg elkerülte, mivel elsősorban a funkciókra koncentráltunk, és ahogy a pontszámokból ez kiderül az iPON nemcsak ebben tér el a többi oldaltól.
#
Kerekes Mihály
Kedves András! Szomorú, hogy kereskedőként így látod a helyzetet. Légy szíves, tedd közzé a webáruháza, üzleted elérhetőségét, hogy meggyőződhessün k a politikádról.
A világon jelenleg mindennek ára van, még a kényelemnek is. A kényelmi díjat, felárat még a parkolás, útdíjak, stb. sms-ben történő fizetése esetében is felszámolják. A bankkártyás fizetés kifejezetten drága dolog a kereskedőnek, pláne ott, ahol 1-3% eleve az árrés (nem 5-10% óriási tévedés!). Ebbe nem fér bele 1-2% plusz költség. Nem értem, miért tartod elfogadhatónak a szállítás költségét ilyen alapon. Az is csak akkor lehet ingyenes, ha már belefér az árrésbe.
Szerintem csak arról van szó, hogy te bankkártyával akartál fizetni, de nem tetszett neked a plusz költség - vagy hogy te nem kapsz kedvezményt, nézőpont kérdése. Kicsinyes és szánalmas dolog ezen rúgózni meg asztalt verni.
Nem az ipont védem, nekem az ügyfélkezelésük nem tetszett anno, azóta sem vásároltam náluk, de minden kereskedőnek szíve joga eldönteni, hogy milyen üzletpolitikát választ, a piac meg majd eldönti a többit.

Nyugaton nem problémáznak az emberek a szállítási díjakkal sem, simán elfogadják azt is, mint szolgáltatást, itthon meg sokallják a 990 Ft-os szállítási díjat, inkább keresztül autózik Pest megyén, elcsesz vele fél napot a forgalomban meg 2-3000 Ft üzemanyagot. A kocsmában meg lehet domborítani, hogy őt nem lehet "lehúzni" 990 Ft-al. Tehát Mo.-n költség = lehúzás.

Milyen árréssel dolgozol kedves András, hogy csak úgy bevállalod a kártyás fizetés költségét? Na ott van akkor a lehúzás.
#
Mézes András
Kedves Mihály! Az igazsághoz hozzátartozik, hogy főállás mellett foglalkozom kereskedelemmel , így hatalmas kiadásaim nincsenek (bér, stb.). Kb. 3 mp keresés után meg is található a webáruházam. Tisztában vagyok a bankkártyás tranzakciók százalékos összegével, éppen ezért is tartom elfogadhatónak a szállítási költséget bizonyos összeg alatt, hiszen csak így tudja a kereskedő az árréssel lefedni a szállítást. De ezt Te magad is leírtad, így ebben egyetértünk, mármint, hogy csak akkor lehet ingyenes, ha már belefér az árrésbe.
Nem hinném, hogy nagyon kicsinyes dolog lenne azon rugózni, hogy plusz díjat fizetsz, ha kártyával fizetnél. Gondolom bármelyik boltban szívesen fizetnél plusz költséget, ahol terminál van és kártyával fizetsz? Pl. SPAR, benzinkutak, stb. Hiszen Ők is kifizetik ezt a tranzakciós költséget, csak mondjuk ők beépítik az árakba.
Nyugattal na nagyon példázzunk, mivel ott a fizetések sem ilyen mértékűek, illetve a szolgáltatások árai sem. Viszont azt én is látom, tapasztalom nap, mint nap, hogy van, akit jó érzéssel tölt el, ha megspórolja a szállítás költséget, viszont 1-2 órát autókázik a városban, hogy átvegye a rendelését, de én Őket nem minősítem, hiszen a vásárlóim!És természetesen nem vagyunk egyformák, mindenkinek megvannak a saját hóborjai.
Sajnos nem elég magas az árrésem, hogy főállásban tudjak foglalkozni a kereskedelemmel , illetve a webáruházzal, viszont akkor sem tartom etikusnak a bankkártyás fizetés utáni plusz költségáthárítá sát. Ezért sem terhelem át a vásárlóimra. De úgy látszik, hogy csak én vagyok ezzel így. :)
#
Szaniszló Zsombor
És mit kell beírni a keresőbe, hogy 3 másodperc után megtaláljuk, azt nem árulta el. :)
#
Nagy Péter
Az Iponnál van lehetőség SMS-ben információt kapnom a megrendelésemrő l.
Az IT webshopokról legalább érdemes beszélni, hisz zömmel egyedi rendszereik vannak, összekötve raktárkezelésse l, garanciális ügyintézéssel....
A legtöbb webshop nem tud ennyit...;)
(lehetne versenyezetni egy drupalra épített webshopot egy e-commerce -vel de nem lenne értelme...)
Iponnál a 2% kezelés költség vicces, de valóban beépíthették volna az árba, mint a többi bolt, ők csak akkor számolnak ezzel a tétellel, ahol ki kell fizetni, ennyivel is jobb árakat tud adni (szerintem okos húzás volt)
Az hogy miként lehet fizetni, vagy milyen kiszállítási módokat használnak, meg nem a webshop hibája, vagy erénye az üzletpolitika része, azzal nem a weboldalt elemzitek ki...
Nekem nem tetszett a cikk, de mindenképp hasznos hogy összeszedtétek, mik lehetnek az elvárások egy webshop esetében.. ;)
#
Szávai Norbert
Idézet - Nagy Péter:
Az hogy miként lehet fizetni, vagy milyen kiszállítási módokat használnak, meg nem a webshop hibája, vagy erénye az üzletpolitika része, azzal nem a weboldalt elemzitek ki...


Tudjuk, hogy a 9-es pont kilóg a többi közül, ezt ott ki is fejtettük, pontosan az Ön által használt érvvel, azaz hogy a fizetési és szállítási módok megválasztása üzletpolitikai kérdés.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?