2011. május. 18. |
||||||||||||||||
A termék, kategória és fizetési oldalak optimalizációjaés finomítgatása közben sokszor átsiklik a figyelem a kosár oldal felett, pedig ez az oldal webáruházunk egyik lényeges eleme számos funkcióval: az eddig kiválasztott termékek áttekinthetővé tétele, a benne lévő termékek azonosítása, a vásárló megerősítése, hogy jól választott, a fizetendő összeg pontos megjelenítése, és a kosár tartalmának módosítása. Zoltán legutóbbi cikkét a kosár szükséges elemeinek áttekintésével folytatom. Alapvetően fontos pontok ezek a vásárlók szemszögéből, hiszen ezek nélkül előfordulhat, hogy el sem indulnak az általunk oly aprólékos gonddal kialakított fizetési folyamatban. 1. A kosárban lévő termékek legyenek azonosíthatóak
A webáruházunkban jó esetben sok-sok termék van. Ez
legtöbbször azzal jár, hogy sok ezek közül rendkívül hasonló -
szinte ugyanolyan. Épp ezért fontos, hogy minden olyan információt
megjelenítsünk a termékről, ami alapján a vásárló biztos lehet
benne, hogy jó terméket választott.
2. A kép is fontos, nem csak a szöveg
A termékek azonosításának egyik legfontosabb funkciója
a kép. Feltételezem, hogy minden webáruház tulajdonos ízléses, jó
minőségű termékképekkel teszi vonzóbbá, emberközelibbé az
ajánlatát, hisz ki vásárolna meg valamit, amit nem lát? Ne legyünk
hát restek ezeket a termékképeket a kosárban is megjeleníteni,
hisz ezzel nem csak a vásárló megerősítését, de az általa rendelt
áruk könnyebb áttekintését is elősegítjük. Különösen fontos ez
azon esetekben, amikor az értékesítési stratégiánk fontos eleme az
impulzus vásárlás. Fontos még, hogy a terméknév mellett a kép is
kattintható legyen, hogy a vásárló azon keresztül is vissza tudjon
jutni az egyes termékekhez (a kosárban se a képet nagyítsuk
ilyenkor!).
3. Mennyit fog az ügyfél fizetni? A vásárlónk valószínűleg nem fog addig "fizetni", amíg meg nem mondjuk neki, hogy mennyit kell majd - ez azt hiszem evidens, de az elektronikus kereskedelemben fokozottan igaz! A vásárló elvárja, hogy folyamatosan tájékoztassuk őt arról, milyen összegen áll a kosara, ezt pedig csak egy helyen tudjuk neki megmutatni, mielőtt a Pénztár gombra kattint: a kosárban. Ahhoz, hogy képet kapjon arról, mennyit fizet, és ez milyen tételekből tevődik össze, a következőkre van mindenképp szükség: a termékek mennyisége, egységára, az egyes tételek részösszege, és a teljes kosárösszeg.
4. A kosár nincs kőbe vésve A kosarak egyik legtöbbet használt funkciója a kosártartalom módosítása, illetve az egyes termékek törlése opció. Gyakran elhangzik, hogy ha az ár kedvező, akkor a vásárló is elnézőbb magatartást tanusít a usability hibákkal kapcsolatban, viszont akárhogy is legyen, ha nem tudunk törölni egy számunkra nem megfelelő terméket, akkor nem fogjuk azt megvásárolni. Ezért a kosár módosítására szolgáló funkciók felhasználóbarát, de legalább egyértelmű használhatóságára mindenképp oda kell figyeljünk!
5. Kapható ez a termék? Fontos, hogy a vásárlónk képet kapjon arról, hogy az általa megvásárolni kívánt termék raktáron van-e, és erről legkésőbb a kosár oldalon megbizonyosodhasson.
6. Merre mehetünk tovább? A kosárnak van még egy funkciója: ez indítja el a vásárlót a fizetési folyamat felé. Ezt a szerepet nem lehet túlragozni: egy Tovább a pénztárhoz gombról van szó - lehetőleg a látványvonal felett - amely jól látható, szerepe egyértelmű és kattinthatóságát is megfelelően hangsúlyozza (gombszerű). Ahhoz viszont, hogy ezt használják, az összes többi fenti elemnek rendben kell lennie. Elhelyezhetünk még itt egy tovább vásárolok gombot is abban az esetben, ha fontos szempont, hogy a vásárlóink több terméket is megvegyenek (ez nem mindig van így, pl. ajándékcsomagok vagy nagy értékű termékek árusítása esetén).
7. Mit hagytam ki? Szerinted mi az az elem, amely a fentieken kívül még elengedhetetlenül fontos a Kosárban? Oszd meg velünk a kommentdobozban! |
Ha x Ft-tal többért rendel, akkor a szállítás már ingyen lenne.
Törvényességi szempontból úgy tudom nettó, bruttó, forintosított kedvezmény tételenként szükséges.
Egyszerű példa: elpakolok egy pár dolgot a kosárba, és elmentem. A kereskedő mit csináljon?
Foglalja le a raktárkészletbő l? Meddig foglaljon egy árut, amit esetleg el tudna adni nekem, miközben lehet, hogy másnak már előbb el tudná adni?
Ne foglalja a raktárkészletbő l? Neki ez gondolom megfelel, de ha te visszatérsz, akkor látod, hogy a kosaradba eltett termékek közül pár nincs is éppen raktáron.
Mi van akkor, ha az elmentett kosár olyan terméket tartalmaz, ami közben teljesen elfogyott, nem is lesz már? A felhasználó megint csak néz, hogy eltűnt a kosarából, vagy nem rendelhető.
Ezek a dolgok egy jól menő webshopban elég nagy gondot okozhatnak, vagy az adminisztrációt teszik annyira bonyolulttá és összetetté, hogy nem éri meg a dolog.
Tehát szerintem ezzel egyszerűen több gond van (mind a két oldalról), mint amit nyerünk vele funkcionalitásb an.
Ezen mi is sokat gondolkodtunk, de mivel előre nem tudjuk a vásárlo milyen fizetési modot választ, így pontos osszeget csak kozvetlenül a fizetés elott tudjuk megmutatni. Minden terméknél azonban fel van tüntetve, hogy az adott termék postakoltsége mennyibe kerül utánváttel és előre fizetéskor, valamint az is, hogy másnap megkapja, ha rendel.
Van jobb megoldásotok?
feki: Az első pont az az eladó számára fontos inkább (a vásárlónak nem elengedhetetlen ), tranzakciós érték növelő funkció, ezekről a jövőben tervezünk majd írni. A második pont esetén nem találtam azt a hatályos jogszabályt, ami alapján ezen adatoknak a kosárban meg kell jelenniük.
tamasir: ez valóban hasznos, de nem elengedhetetlen , ráadásul egyes esetekben nem is megvalósítható - a szállítási cím befolyásolhatja a szállítás díját. (Konkrét esetekben, amikor előre lehet tudni, mi az egységes szállítási díj, beépíthető ez a funkció, mert nagyon hasznos.) Víghné Csák Margit megoldását pl. teljesen jónak tartom.
Botond: Ha egy sima áruházban a megpakolt kosramat otthagyom a bolt közepén szükségképpen szívok, mert mire visszamegyek másnap, széthordják a dolgozók. Ha valaki más megvesz egy terméket az illető kosarából, és a webáruház rendszer ezt tudja figyelni, az véleményem szerint egy teljesen jó megoldás, és megkönnyíti a felhasználók életét. Arra, hogy a kosár foglaljon, eddig csak B2B megoldások esetén volt szükség nálunk, mert ott gyakran nagyon sokáig tart egy rendelés összeállítása
Vagyis ha másnap visszajön a vásárló, és látja, hogy az elmentett kosara már üres, akkor az őt teljes elégedettséggel tölti el, mert teljesen megérti a dolgot, és nem fog anyázó levelet írni? Egy ideális világban természetesen nem fog. A mi univerzumunkban meg fog.
Idézet - Vincze Ádám:
Természetesen nem a sima kosárra, hanem az elmentettre gondoltam. A sima kosár rendben van: akkor foglal, amikor rendelés lesz belőle. De az elmentett kosár még nem megrendelés, de nem is sima kosár, mert ezzel így tovább tart időben a kosár-rendelés átmenet.
Vagyis ameddig a vevő nem dönt, addig biztosan fenntartod neki az árut. Ha mondjuk egy hétig gondolkozik, akkor addig tartod. Aztán ha mégsem kéri, akkor megveheti más. Addig nem. Jól értem?
Igen jól érted, de amint írtam személyes akciót kap az ő elmentett kosarára és addig tartjuk fent míg el nem fogadja vagy elutasítja az akciós ajánlatot. Nem tart ez soká, néhány nap, max. 1 hét.
Meg az is hogy kinek adják el.
Az első képen gondolom a mens a menses szó alapján ítélve serdülő lányoknak tett ajánlat.
A vomens valszeg a régen volt serdülő lányoknak (Asszonyoknak)a jánl és azt hiszem ebben az ajánlatban a nagymamákra nomens-ekre nem is gondolnak.
Kár.
Nekem a clerenszről meg egy hímoroszlán jut eszembe a Daktarí című filmből jó kis sorozat volt annak idején.
Hogy a shopping bag mit jelenthet arról halovány gőzöm sincs.
Egyébként megfontolandó tanácsok azt hiszem valóban végig kell vezetni a vásárlót a bolton belépéstől a fizetésig.
Minél kézenfekvőbb a honlap felépítése valószínű annál gazdaságosabb is a működtetése.
A másik dolog a vevő kötelező tájékoztatása minden Őt érintő dologról, amit egyik sem olvas el, aztán vitatkoznak minden hülyeségen.
A harmadik, hogy rendszeresen felhívnak, mi az elérhetőségünk, stb. Ott van a fő banneren minden oldalon, a cég leírásánál, az információknál, stb. csak a szemét kellene kinyitnia, és nem csak bambulni.