Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

A jó kereskedő ismeri a terméket, amit árul. A jobbak szinte bármikor, bárkinek el is tudják adni azokat. Azt viszont a jó és a kevésbé jó kereskedő is tudja, hogy vannak időszakok, amikor a munkája egyszerűbbnek tűnik, mert a kereslet megnő a terméke iránt. Ám ekkor sem szabad lazítani!

szezon_kep.jpg


A szezonális időszakok olyanok, mint egy nagy hullám. Meg lehet lovagolni őket és a tetejükön magasan messzire lehet siklani, de ha a hullám rosszul ér, akkor az eredmény csak mérsékelt lesz. Nem árt szem előtt tartani, hogy ugyanaz hullám, ami kiemelhet, el is temethet. Vannak tehát időszakok, amikor mindennek stimmelnie kell, hiszen kis idő alatt lehet nagy profitot termelni, vagy épp fordítva: nagy profitot elbukni. A cikk tippeket, ötleteket ad, hogyan találd meg és használd ki a lehető leghatékonyabban szezonális felfutásokat.

1. Ismerd meg a piacod szezonalitását - figyeld a kereséseket!

A forgalmad jelentősebb részét úgy gondolom, az új látogatók teszik ki. Az új látogató pedig linkelés, keresés útján talál az oldaladra. Itt talán a keresés az, ami nagyobb eredményt vagyis több látogatót hozhat hosszabb távon.

Egy gyakorlott kereskedő pontosan tudja, hogy mikor van szezonja a terméknek, amit kínál. De biztos ez? Nem árt utána nézni a dolognak. Lehet, hogy vannak időszakok, amikor nagyobb a forgalom, de nem biztos, hogy minden ilyen időszakot kihasználsz, nem biztos, hogy minden ilyen időszakot helyesen írsz be a naptárba. Az is lehet, hogy ezek időben változnak. A legegyszerűbb, ha rajta tartod a szemed, hogy mit és mikor keresnek az emberek. Ha figyelsz, már a felszálló ág elején akciókat hirdethetsz és mire a csúcsra ér a szezon, Te már teljes fegyverzetben várod a rohamot.

Erre az egyik legjobb ingyenes eszközt (ki gondolta volna) a Google szolgáltatja. Az egyszerűbb Google Trends és nagytestvére, a Google Insights. Segítségükkel megtudhatod, hogy adott keresőszóra milyen gyakran keresnek az emberek a neten (vagyis konkrétan a Google keresőt használva). A két rendszer tulajdonképpen ugyanazokból az adatokból dolgozik, a legfőbb különbség, hogy az Insights több funkcióval rendelkezik. A keresések monitorozásához gyakorlatilag a Trends is elégséges eszköz. Mind a két eszközben szűrhetsz országra, ahol szerencsére Magyarország is opció. Az Insights-ban megadhatsz időintervallumot is, amiket legjobb években meghatározni. 3-4 év már elégséges lehet, hogy a mintákat jól kivehető módon ábrázolja a grafikon. A földrajzi szűkítés és az időkorlátok segítségével jól láthatod, hogy adott kulcsszavakra mikor keresnek leginkább a netezők, a keresési csúcsok pedig szépen jelzik, hogy mely időszakokhoz érdemes igazíthatod a különféle kampányaidat.

konyv.gif
A „könyv”-re mondhatjuk, hogy inkább karácsonyi termék. A keresések csúcspontja decemberre tehető.

kerekpar.gif
A „kerékpár” szóra viszont kettő keresési csúcsot találhatsz. Nyilván tavasszal van a leginkább kereslet, de a nyár közepén van egy újabb hullám.

nike_k_adidas_p.gif
Nagy sport márkák (Nike és Adidas) viszont két, egymástól eléggé távoli szezonnal büszkélkedhetnek. A tavaszi és őszi keresések évről évre mutatják a szezonalitást. Kis emelkedés viszont itt is megfigyelhető karácsony környékén.

2. Használd ki a szezont - alakítsd az oldalad!

Ha már tudod, hogy pontosan mikor is vannak a szezonok – mikor jön a vásárló-dömping – akkor ki is kell használni ezt a tudást! Ennek egyik legfontosabb része magának a webáruháznak a szezonhoz való igazítása.

Legyenek kifejezetten a kiemelt szezon-termékekkel kapcsolatos kategóriák. A lényeg, hogy a sláger termékek felé a navigáció a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb legyen. A bannereket is érdemes lecserélni a leginkább kínált termékeket hirdetőkre. Legjobb, ha külön párhuzamos kategóriákat is létrehozol.

Teljesen bevált gyakorlat, hogy az offline boltok a szezon elején megváltoznak. Az új termékek kerülnek ki a kirakatba, új táblák, új elemek kerülnek a polcok közé. Te is alakítsd úgy a webshopod, hogy a szezon előtt és alatt legyenek kifejezetten célzott hirdetések és a szezon termékeit ajánló elemek. Legyen olyan a hangulat, amilyen maga a szezon. Gondolj a karácsonyra, a Valentin napra, Anyák napjára, ballagásra, sportszerek esetén akár a nyári kirándulós szezon kezdetére.

Főleg a karácsonyi-téli időszakra jellemző, hogy az oldal design-elemei is megváltoznak. Ennek nem feltétlenül szükséges csak karácsonykor megtörténnie. Nagyobb nyári, vagy nagyobb termékcsoport akciók alkalmával is lehetne ilyen változtatásokat alkalmazni. Itthon leginkább a Valentin-nap környékén érzékelhető némi változás.

A témával már foglalkoztunk az Az ünnepi felkészülés 3 kulcsterülete című cikkünkben is. A cikk ajánlott része a 3. pont, az Arculati módisítások.

Fordíts több időt a blogra, ha van. Ha ninc, akkor is írj hasznos információkat tartalmazó szöveges oldalakat. Lehet, hogy sokszor inkább az információ és nem a termék után kutatva jut egy látogató az oldaladra. Az ilyen szöveges oldalak a keresések miatt is fontosak. Miután megtudta tőled a látogató, amit szeretett volna, szét is nézhet, ha akar. A szövegben utalhatsz termékekre! A kiemelt információk mellé tegyél termékajánlást is! Ne feledd, hogy sokan az eladót egyben szakértőnek is tartják. Lehetnek, akiket így győzöl majd meg egy-egy termék hasznosságáról és éred el, hogy a termék adatlapjára navigáljanak.

3. Nagyobb az érdeklődés? Legyen több a marketing!

Ha az oldalad fel van készítve a szezonra, és a vevők is jobban érdeklődnek a termékeid iránt, akkor már csak hozzá kell adni a kombóhoz a katalizátort az igazán ütős eredményekért: megnövelni a marketing költségeket! Sokan elkövetik a hibát, hogy akkor reklámoznak erősen, mikor pang a piac, próbálva „ellensúlyozni” a csökkenő keresletet – holott sokkal nagyobb megtérülése van a marketingnek a szezon közepén!

A legalapvetőbb dolog, hogy ilyenkor megemeled a marketing büdzsét a PPC és egyéb fizetős kampányokra. Ha eddig napi 10.000 Ft-ot költöttél Adwordsben, ilyenkor költs 20.000 Ft-ot. Több érdeklődő = több kattintás = több bevétel.

A hírlevél ilyen időszakok elején fontosabb, mint bármikor máskor. Most nem a kapcsolatban maradás a cél, hanem az informálás és a meggyőzés. Legalább egy hírleveled csak a szezonnal, a szezonális termékekkel foglalkozzon. Ha sorozatokat küldesz ki, akkor is legyen egy külön hírlevél csak erre az alkalomra. Nekem személy szerint külön tetszett a pár napja érkezett egyik nagy sportáruház csak kerékpározással foglalkozó hírlevele.

Érdemes a közösségi médiában is kampányt indítani, mert nem elég csak az ismert látogatókat bombázni. Az új követők is lássák, mid van. Leginkább ezekre az időszakokra időzítsd a kampányokat. Legyenek nyeremények a szezonális termékek közül! Sokak számára csalogató egy olyan nyereményjáték, ami olyan terméket kínál nyereményként, ami újdonság. Ennyit simán megér egy like.

Frissítsd a hirdetéseidet és bannereidet! Ha van akció a szezonális termékeidre, azt mindenképp kommunikáld; ha nincs, akkor is az ilyen termékekkel kapcsolatos előnyöket emeld ki. Ilyen lehet a garancia, vagy az ingyenes kiszállítás az adott időszakban. Egy ingyenes szállítási időszak talán csalogatóbb lehet, mint párszáz forint kedvezmény a termék árából.

Javaslom, hogy ilyenkor kelts sürgősségérzetet minél aktívabban – a témával foglalkoztunk már. Írásunk a https://www.webshopexperts.hu/labor/8-hatasos-modszer-a-surgosseg-erzet-felkeltesere/ címen érhető el.

Ajándék- és kedvezmény kampányok. Sok helyen vállalják be azt, hogy a szezonális időszakokban kedvezménykuponokkal erősítik a forgalmat.

Te hogyan készülsz a szezonra? Milyen praktikákat alkalmazol, amit meg is osztanál velünk?

Az ingyenes szállítás valóban bevált, és működő dolog. Nálunk egy "világító" napra szokott élni az ajánlat.

"Sokan elkövetik a hibát, hogy akkor reklámoznak erősen, mikor pang a piac, próbálva „ellensúlyozni” a csökkenő keresletet" - az email marketingre ez így nem igaz, mert az ingyen van. Ha van elég készleted egy termékből, és fel akarod húzni pl. a hónap végének bevételeit (és persze profitját), elég egy ütős akciót kiküldnei a megfelelő levelezőlistára , és látni fogod az eredményt.
#
"egyik legjobb ingyenes eszköz.."

Globálisan feltétlenül igaz, viszont a hazai és főleg a kevésbé frekventált réspiacok kutatására szerintem kevésbé releváns. - Igaz jobbat sem ismerek ;)
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?