2011. március. 22. |
|||||||
A jó kereskedő ismeri a terméket, amit árul. A jobbak szinte bármikor, bárkinek el is tudják adni azokat. Azt viszont a jó és a kevésbé jó kereskedő is tudja, hogy vannak időszakok, amikor a munkája egyszerűbbnek tűnik, mert a kereslet megnő a terméke iránt. Ám ekkor sem szabad lazítani!
1. Ismerd meg a piacod szezonalitását - figyeld a kereséseket! A forgalmad jelentősebb részét úgy gondolom, az új látogatók teszik ki. Az új látogató pedig linkelés, keresés útján talál az oldaladra. Itt talán a keresés az, ami nagyobb eredményt vagyis több látogatót hozhat hosszabb távon. Egy gyakorlott kereskedő pontosan tudja, hogy mikor van szezonja a terméknek, amit kínál. De biztos ez? Nem árt utána nézni a dolognak. Lehet, hogy vannak időszakok, amikor nagyobb a forgalom, de nem biztos, hogy minden ilyen időszakot kihasználsz, nem biztos, hogy minden ilyen időszakot helyesen írsz be a naptárba. Az is lehet, hogy ezek időben változnak. A legegyszerűbb, ha rajta tartod a szemed, hogy mit és mikor keresnek az emberek. Ha figyelsz, már a felszálló ág elején akciókat hirdethetsz és mire a csúcsra ér a szezon, Te már teljes fegyverzetben várod a rohamot. Erre az egyik legjobb ingyenes eszközt (ki gondolta volna) a Google szolgáltatja. Az egyszerűbb Google Trends és nagytestvére, a Google Insights. Segítségükkel megtudhatod, hogy adott keresőszóra milyen gyakran keresnek az emberek a neten (vagyis konkrétan a Google keresőt használva). A két rendszer tulajdonképpen ugyanazokból az adatokból dolgozik, a legfőbb különbség, hogy az Insights több funkcióval rendelkezik. A keresések monitorozásához gyakorlatilag a Trends is elégséges eszköz. Mind a két eszközben szűrhetsz országra, ahol szerencsére Magyarország is opció. Az Insights-ban megadhatsz időintervallumot is, amiket legjobb években meghatározni. 3-4 év már elégséges lehet, hogy a mintákat jól kivehető módon ábrázolja a grafikon. A földrajzi szűkítés és az időkorlátok segítségével jól láthatod, hogy adott kulcsszavakra mikor keresnek leginkább a netezők, a keresési csúcsok pedig szépen jelzik, hogy mely időszakokhoz érdemes igazíthatod a különféle kampányaidat.
2. Használd ki a szezont - alakítsd az oldalad! Ha már tudod, hogy pontosan mikor is vannak a szezonok – mikor jön a vásárló-dömping – akkor ki is kell használni ezt a tudást! Ennek egyik legfontosabb része magának a webáruháznak a szezonhoz való igazítása. Legyenek kifejezetten a kiemelt szezon-termékekkel kapcsolatos kategóriák. A lényeg, hogy a sláger termékek felé a navigáció a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb legyen. A bannereket is érdemes lecserélni a leginkább kínált termékeket hirdetőkre. Legjobb, ha külön párhuzamos kategóriákat is létrehozol. Teljesen bevált gyakorlat, hogy az offline boltok a szezon elején megváltoznak. Az új termékek kerülnek ki a kirakatba, új táblák, új elemek kerülnek a polcok közé. Te is alakítsd úgy a webshopod, hogy a szezon előtt és alatt legyenek kifejezetten célzott hirdetések és a szezon termékeit ajánló elemek. Legyen olyan a hangulat, amilyen maga a szezon. Gondolj a karácsonyra, a Valentin napra, Anyák napjára, ballagásra, sportszerek esetén akár a nyári kirándulós szezon kezdetére. Főleg a karácsonyi-téli időszakra jellemző, hogy az oldal design-elemei is megváltoznak. Ennek nem feltétlenül szükséges csak karácsonykor megtörténnie. Nagyobb nyári, vagy nagyobb termékcsoport akciók alkalmával is lehetne ilyen változtatásokat alkalmazni. Itthon leginkább a Valentin-nap környékén érzékelhető némi változás. A témával már foglalkoztunk az Az ünnepi felkészülés 3 kulcsterülete című cikkünkben is. A cikk ajánlott része a 3. pont, az Arculati módisítások. Fordíts több időt a blogra, ha van. Ha ninc, akkor is írj hasznos információkat tartalmazó szöveges oldalakat. Lehet, hogy sokszor inkább az információ és nem a termék után kutatva jut egy látogató az oldaladra. Az ilyen szöveges oldalak a keresések miatt is fontosak. Miután megtudta tőled a látogató, amit szeretett volna, szét is nézhet, ha akar. A szövegben utalhatsz termékekre! A kiemelt információk mellé tegyél termékajánlást is! Ne feledd, hogy sokan az eladót egyben szakértőnek is tartják. Lehetnek, akiket így győzöl majd meg egy-egy termék hasznosságáról és éred el, hogy a termék adatlapjára navigáljanak. 3. Nagyobb az érdeklődés? Legyen több a marketing! Ha az oldalad fel van készítve a szezonra, és a vevők is jobban érdeklődnek a termékeid iránt, akkor már csak hozzá kell adni a kombóhoz a katalizátort az igazán ütős eredményekért: megnövelni a marketing költségeket! Sokan elkövetik a hibát, hogy akkor reklámoznak erősen, mikor pang a piac, próbálva „ellensúlyozni” a csökkenő keresletet – holott sokkal nagyobb megtérülése van a marketingnek a szezon közepén! A legalapvetőbb dolog, hogy ilyenkor megemeled a marketing büdzsét a PPC és egyéb fizetős kampányokra. Ha eddig napi 10.000 Ft-ot költöttél Adwordsben, ilyenkor költs 20.000 Ft-ot. Több érdeklődő = több kattintás = több bevétel. A hírlevél ilyen időszakok elején fontosabb, mint bármikor máskor. Most nem a kapcsolatban maradás a cél, hanem az informálás és a meggyőzés. Legalább egy hírleveled csak a szezonnal, a szezonális termékekkel foglalkozzon. Ha sorozatokat küldesz ki, akkor is legyen egy külön hírlevél csak erre az alkalomra. Nekem személy szerint külön tetszett a pár napja érkezett egyik nagy sportáruház csak kerékpározással foglalkozó hírlevele. Érdemes a közösségi médiában is kampányt indítani, mert nem elég csak az ismert látogatókat bombázni. Az új követők is lássák, mid van. Leginkább ezekre az időszakokra időzítsd a kampányokat. Legyenek nyeremények a szezonális termékek közül! Sokak számára csalogató egy olyan nyereményjáték, ami olyan terméket kínál nyereményként, ami újdonság. Ennyit simán megér egy like. Frissítsd a hirdetéseidet és bannereidet! Ha van akció a szezonális termékeidre, azt mindenképp kommunikáld; ha nincs, akkor is az ilyen termékekkel kapcsolatos előnyöket emeld ki. Ilyen lehet a garancia, vagy az ingyenes kiszállítás az adott időszakban. Egy ingyenes szállítási időszak talán csalogatóbb lehet, mint párszáz forint kedvezmény a termék árából. Javaslom, hogy ilyenkor kelts sürgősségérzetet minél aktívabban – a témával foglalkoztunk már. Írásunk a https://www.webshopexperts.hu/labor/8-hatasos-modszer-a-surgosseg-erzet-felkeltesere/ címen érhető el. Ajándék- és kedvezmény kampányok. Sok helyen vállalják be azt, hogy a szezonális időszakokban kedvezménykuponokkal erősítik a forgalmat. Te hogyan készülsz a szezonra? Milyen praktikákat alkalmazol, amit meg is osztanál velünk? |
"Sokan elkövetik a hibát, hogy akkor reklámoznak erősen, mikor pang a piac, próbálva „ellensúlyozni” a csökkenő keresletet" - az email marketingre ez így nem igaz, mert az ingyen van. Ha van elég készleted egy termékből, és fel akarod húzni pl. a hónap végének bevételeit (és persze profitját), elég egy ütős akciót kiküldnei a megfelelő levelezőlistára , és látni fogod az eredményt.
Globálisan feltétlenül igaz, viszont a hazai és főleg a kevésbé frekventált réspiacok kutatására szerintem kevésbé releváns. - Igaz jobbat sem ismerek ;)