Köszönjük feliratkozását!

Hamarosan megkapja heti webáruházas tippjeit.

Nemrég jutott el hozzánk egy új usability tanulmány a OneUpWeb tollából, amely rengeteg hasznos információt tartalmaz, és nagyon jó alapokat nyújt a saját webáruházunk felhasználói gyorstesztjéhez. Ami különösen izgalmas benne, és az angolul esetleg nem tudók figyelmére is számot tarthat, az egy összeállítás, amely a legfőbb vásárlói elvárások eloszlását mutatja be a webáruházakkal szemben.

5 elvárás
Bár ez a grafikon amerikai vásárlók megkérdezésével készült, a magyar vásárlók elvárásai is közel hasonlóan alakulnak.

 

1. Vásárlási és szállítási információk egyértelmű meghatározása - 95,5%

Mint látható, az alapvető vásárlói elvárások között magasan ez vezet. A kosárelhagyások és a bizalmatlanság egyik legfőbb okozója, ha a vásárló nem tudja, hogyan, mennyiért és milyen feltételek mellett szállítják ki a termékét, vagy kap garanciát. A minimum elvárás: ezen információkra mindig mutasson világos és egyértelmű link (pl. Vásárlási és szállítási feltételek), ahol a vásárló számára érthetően össze vannak foglalva. Nem megfelelő gyakorlat az, ha látogató csak az ÁSZF zavaros jogi katyvaszára támaszkodhat.

5 elvárás
A sportika.eu és a dockyard.hu megoldása. Előbbi egy jól látható bannerrel, utóbbi egy központi elhelyezésű, legördülő menüvel teszi elérhetővé a vásárlás feltételeit. Mindkettő egyértelmű szemafor az érdeklődő látogatóknak.

Kerülendő továbbá minden olyan eset, amikor a vásárló a szállítási vagy egyéb kapcsolódó díjak “hirtelen” változását tapasztalhatják meg a vásárlás során, pl. a fizetés két lépése között. Ebben az esetben biztosra vehetjük a kosárelhagyást!

2. Az oldal megbízhatóságot sugároz - 76,5 %

Manapság az árumegosztó oldalakon a vásárlók már részletes értékelésekkel találkozhatnak az egyes webáruházakkal kapcsolatban, de a legfényesebb értékelést is elhomályosíthatja, ha a vásárló átkattintva egy “elhanyagolt” kinézetű webáruházra érkezik. Fontos tehát, hogy a webáruházunk szépen, korszerűen nézzen ki, de persze a bizalomkeltésnek más, hatékony elemei is vannak, amelyek a vásárlási folyamat későbbi szakaszaiban játszanak szerepet, pl. tanúsító pecsétek, címkék más szakmai szervezetektől, elérhetőségeink hatékony kommunikációja, átlátható navigáció, friss tartalmak (ezzel foglalkoznak), az előző pontban foglaltak és más eszközök.

 

5 elvárás
A Filtershop  a látványvonal felett kommunikálja a Megbízható bolt címkét.

3. Termékek vannak a főodalon - 70,8%

Nincs egyértelműen meghatározva, hogy a főoldalon történő terméklistázásra, vagy esetleg egy bannerban megjelenő termékképekre vonatkozik, de fontos, hogy a vásárló a főoldalra érkezve találkozzon az aktuális ajánlatainkkal (esetleg az ő eddigi viselkedése alapján ajánlott termékekkel), és ezzel kapjon egy kapaszkodót, merre menjen tovább az oldalon. Az ajánlott termékeknek már a termékbemutatás, előnykommunikáció alapvető feltételeinek is meg kell felelniük, irányítaniuk kell a látogatót. Az nem elég, ha csak néhány termék képét kirakjuk a főoldalunkra.

5 elvárás
A Target.com főoldala megfelelő mértékben tartalmaz termékajánlásokat.

5 elvárás
Az AE.com főoldaláról - bár hatékonyan kommunikál előnyt - hiányolom a termékképeket, amelyek illusztrálnák, mely termékekre vonatkozik a kedvezmény.

4. A megjelenése tetszetős - 66,7%

A vásárló természetes igénye, hogy ízléses helyen vásároljon, és hogy a design ne csak az eladást, hanem az ő közérzetét is támogassa. Elégítsük ki ezt az igényt!
Itt fontos, hogy két dolgot számításba vegyünk. Az egyik, hogy a kinézet ne menjen a használhatóság és az értékesítés-támogatás rovására, de hozzáértő designer esetén ezek kéz a kézben járnak. A másik pedig az, hogy ne hagyatkozzunk csak a saját szépérzékünkre, kérjük ki a célcsoportunk, és olyan ismerőseink véleményét, akik nem fognak nekünk lojalitásból vagy más okból hazudni.

5. A webáruház megjeleníti a vásárlás teljes összegét - 59,1%

Ez a pont szorosan összefügg az első ponttal, bár némileg szofisztikáltabb annál. A szállítási információk részletes közlése ugyanis nem mindig elég, a vásárlók elvárják, hogy a vásárlási folyamat során tájékoztatást kapjanak a szállítási lehetőségekről legkésőbb a fizetési folyamat esetén, a vásárlás végén pedig a webáruház a vásárlás teljes összegéről tájékoztassa a vásárlót. Ez nem csak kötelező, de elkerülhetők a “hirtelen” megjelenő rejtett költségek miatti kosárelhagyások, és növelhető a bizalom.

5 elvárás
Az amazon.com -on csak közvetlenül a fizetés előtt tudtam meg, hogy a választott szállítási címemre mennyi lesz a rendelés összértéke, pedig csak egyféle szállítási mód állt rendelkezésre. A pozitívum viszont az, hogy a rendszer megkísérelte az összes lehetséges költséget (pl. VÁM) kiszámolni.

5 elvárás
Az Enterieur bútoráruházban a vásárló már a kosárban képet kap arról, mennyi lesz a rendelésének összértéke a szállítási költséggel együtt, és a rendszer mindezt az irányítószám függvényében számolja ki.

6. És a többi

A többi pontot a megkérdezettek kevesebb mint fele jelölte meg, mint fontos kritériumot, ennek ellenére fontos az, hogy ezek is működjenek és/vagy rendelkezésre álljanak. A kereső funkció például nagy mennyiségű árucikk megléte esetén fontos, az adatvédelmi nyilatkozat megléte pedig a regisztrációnál, vagy a hírlevél feliratkozásnál lehet döntő jelentőségű. Az utolsó három tétel inkább a versenyelőnyök közé tartozik, de ha egy mód van rá, azokat se hanyagoljuk el.

 

Vásárlói oldalról nézve nagyrészt egyetértek a fentiekkel - egyedül a harmadik pont lepett meg. Elfogadom, hogy jó, ha vannak termékfotók a főoldalon, de hogy ez fontosabb, mint a vásárlás teljes összegének kijelzése - ez meglepett.

(Még egy apróság: 6. pontban van egy apró baki. Helyesen: áLLjanak)
#
Bálint
Én úgy emlékszem a oneupweb tanulmányaira, mert bizony jó sok van nekik, hogy az elsődleges szempont az ingyenes kiszállítás. Nem elfogultságból mondom.

Még akkor is ha be van építve az árba, de legyen ingyenes a kiszállítás. 0 Ft.

Interneten azért vásárolunk, mert jobban járunk, mintha boltban tennénk.

Ha fizetni kell a szállításért, pont rosszabbul járunk, mert elviszi az összes kedvezményt. Akkor inkább a hazafelé útbaeső üzletben megvesszük.
Kérdés, hogy ezek a tippek, minden boltra igazak-e? Mert azért szerintem van különbség az értékesített áruk terén is.
#
Vincze Ádám
Bálint: én ilyen OneUpWeb tanulmányra nem emlékszem, de más források ( www.getelastic.com/.../ ) megerősítik az általad írtakat. Hozzá kell tenni, hogy a cikk - mint írtam - egy usability tanulmány alapján készült, ahol ilyen szempontokat nem vettek figyelembe.

Szendi András: egész biztos, de szerintem kevésbé, mint a különféle értéknövelő szolgáltatások (akciók, kuponok, ingyenes házhozszállítás , stb.) terén.
Kérjük írd be a képen látható kódot
Biztonsági kód Új kódot kérek
Szeretnék e-mail értesítést kapni az új hozzászólásokról!
Ha szeretnél további webáruházas tippeket, iratkozz fel heti értesítőnkre!
Van már webáruházad?