2011. február. 08. |
||||||||||||||
Nemrég jutott el hozzánk egy új usability tanulmány a OneUpWeb tollából, amely rengeteg hasznos információt tartalmaz, és nagyon jó alapokat nyújt a saját webáruházunk felhasználói gyorstesztjéhez. Ami különösen izgalmas benne, és az angolul esetleg nem tudók figyelmére is számot tarthat, az egy összeállítás, amely a legfőbb vásárlói elvárások eloszlását mutatja be a webáruházakkal szemben.
1. Vásárlási és szállítási információk egyértelmű meghatározása - 95,5% Mint látható, az alapvető vásárlói elvárások között magasan ez vezet. A kosárelhagyások és a bizalmatlanság egyik legfőbb okozója, ha a vásárló nem tudja, hogyan, mennyiért és milyen feltételek mellett szállítják ki a termékét, vagy kap garanciát. A minimum elvárás: ezen információkra mindig mutasson világos és egyértelmű link (pl. Vásárlási és szállítási feltételek), ahol a vásárló számára érthetően össze vannak foglalva. Nem megfelelő gyakorlat az, ha látogató csak az ÁSZF zavaros jogi katyvaszára támaszkodhat.
Kerülendő
továbbá minden olyan eset, amikor a vásárló a szállítási vagy egyéb
kapcsolódó díjak “hirtelen” változását tapasztalhatják meg a vásárlás
során, pl. a fizetés két lépése között. Ebben az esetben biztosra
vehetjük a kosárelhagyást! 2. Az oldal megbízhatóságot sugároz - 76,5 % Manapság az árumegosztó oldalakon a vásárlók már részletes értékelésekkel találkozhatnak az egyes webáruházakkal kapcsolatban, de a legfényesebb értékelést is elhomályosíthatja, ha a vásárló átkattintva egy “elhanyagolt” kinézetű webáruházra érkezik. Fontos tehát, hogy a webáruházunk szépen, korszerűen nézzen ki, de persze a bizalomkeltésnek más, hatékony elemei is vannak, amelyek a vásárlási folyamat későbbi szakaszaiban játszanak szerepet, pl. tanúsító pecsétek, címkék más szakmai szervezetektől, elérhetőségeink hatékony kommunikációja, átlátható navigáció, friss tartalmak (ezzel foglalkoznak), az előző pontban foglaltak és más eszközök.
3. Termékek vannak a főodalon - 70,8% Nincs egyértelműen meghatározva, hogy a főoldalon történő terméklistázásra, vagy esetleg egy bannerban megjelenő termékképekre vonatkozik, de fontos, hogy a vásárló a főoldalra érkezve találkozzon az aktuális ajánlatainkkal (esetleg az ő eddigi viselkedése alapján ajánlott termékekkel), és ezzel kapjon egy kapaszkodót, merre menjen tovább az oldalon. Az ajánlott termékeknek már a termékbemutatás, előnykommunikáció alapvető feltételeinek is meg kell felelniük, irányítaniuk kell a látogatót. Az nem elég, ha csak néhány termék képét kirakjuk a főoldalunkra.
4. A megjelenése tetszetős - 66,7% A vásárló természetes igénye, hogy ízléses helyen vásároljon, és hogy a design ne csak az eladást, hanem az ő közérzetét is támogassa. Elégítsük ki ezt az igényt!Itt fontos, hogy két dolgot számításba vegyünk. Az egyik, hogy a kinézet ne menjen a használhatóság és az értékesítés-támogatás rovására, de hozzáértő designer esetén ezek kéz a kézben járnak. A másik pedig az, hogy ne hagyatkozzunk csak a saját szépérzékünkre, kérjük ki a célcsoportunk, és olyan ismerőseink véleményét, akik nem fognak nekünk lojalitásból vagy más okból hazudni. 5. A webáruház megjeleníti a vásárlás teljes összegét - 59,1% Ez a pont szorosan összefügg az első ponttal, bár némileg szofisztikáltabb annál. A szállítási információk részletes közlése ugyanis nem mindig elég, a vásárlók elvárják, hogy a vásárlási folyamat során tájékoztatást kapjanak a szállítási lehetőségekről legkésőbb a fizetési folyamat esetén, a vásárlás végén pedig a webáruház a vásárlás teljes összegéről tájékoztassa a vásárlót. Ez nem csak kötelező, de elkerülhetők a “hirtelen” megjelenő rejtett költségek miatti kosárelhagyások, és növelhető a bizalom.
6. És a többi A többi pontot a megkérdezettek kevesebb mint fele jelölte meg, mint fontos kritériumot, ennek ellenére fontos az, hogy ezek is működjenek és/vagy rendelkezésre álljanak. A kereső funkció például nagy mennyiségű árucikk megléte esetén fontos, az adatvédelmi nyilatkozat megléte pedig a regisztrációnál, vagy a hírlevél feliratkozásnál lehet döntő jelentőségű. Az utolsó három tétel inkább a versenyelőnyök közé tartozik, de ha egy mód van rá, azokat se hanyagoljuk el.
|
(Még egy apróság: 6. pontban van egy apró baki. Helyesen: áLLjanak)
Még akkor is ha be van építve az árba, de legyen ingyenes a kiszállítás. 0 Ft.
Interneten azért vásárolunk, mert jobban járunk, mintha boltban tennénk.
Ha fizetni kell a szállításért, pont rosszabbul járunk, mert elviszi az összes kedvezményt. Akkor inkább a hazafelé útbaeső üzletben megvesszük.
Szendi András: egész biztos, de szerintem kevésbé, mint a különféle értéknövelő szolgáltatások (akciók, kuponok, ingyenes házhozszállítás , stb.) terén.